– „Mali kucharze” – Innowacja

Pokarm jest warunkiem życia ludzkiego,

ilość i jakość pokarmu warunkuje jego przedłużenie.”

Andrzej Czesław Klimuszko

             Zdrowe odżywianie staje się coraz popularniejsze. Rośnie liczba osób, które chcą odżywiać się prawidłowo. Oczywiście same chęci to nie wszystko i codzienna rutyna często wiele weryfikuje. Jednak warto popatrzeć na to z perspektywy dziecka. To my dorośli dajemy przykład dziecku nie tylko swoim zachowaniem, postępowaniem, czy reagowaniem w określonych sytuacjach. Dajemy przykład również tym co pojawia się na naszym talerzu. Często pośpiech i brak czasu powodują, że zjadane posiłki pozostawiają wiele do życzenia, a nawyki żywieniowe ciężko zmienić z dnia na dzień. Należy jednak pamiętać że właściwe odżywianie odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia, a tym samym determinuje długość życia. Tak wiele słyszy się o chorobach cywilizacyjnych – otyłość, cukrzyca, choroby układu krążenia, czy nowotwory i co najgorsze, tak wiele zachorowań notuje się wśród dzieci. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania przyzwyczajeń i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych już u przedszkolaków. Przedszkole to najlepsze środowisko dla dziecka, by rozpocząć i wdrażać systematycznie podstawy zdrowego stylu życia. Rezultatem tego procesu będzie wiedza dziecka z zakresu ochrony zdrowia i higieny, przyswojenie nawyków higieniczno – zdrowotnych, a także zasad zdrowego żywienia, kultury sporządzania i spożywania posiłków. Nie jest to zadanie łatwe, ale możliwe poprzez realizację programu edukacji kulinarnej. Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo intensywny, a prawidłowe żywienie ma na to ogromny wpływ. Naszym zadaniem jest pokazać takie drogii możliwości, by dzieci zaczęły sięgać po produkty, które ten rozwój będą wspomagać.

Cele ogólne:

  • rozwijanie samodzielności i aktywności własnej dzieci;
  • stymulacja wielozmysłowa;
  • kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych;
  • rozwijanie funkcji poznawczych.

 

Cele szczegółowe:

  • stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego;
  • wdrażanie podstaw racjonalnego odżywiania;
  • utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych;
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD oraz zapoznanie z różnymi naczyniami i przyborami kuchennymi;
  • usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia oraz zasad zachowania się przy stole;
  • nauka nakrywania do stołu;
  • doskonalenie sprawności manualnej;
  • czerpanie radości ze wspólnego przygotowania posiłku;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
  • rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, dotykowej;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz kształtowanie poczucia sprawstwa;
  • rozwijanie mowy i bogacenie słownictwa;
  • rozwijanie i doskonalenie zmysłu smaku i zapachu;
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw, owoców i innych artykułów spożywczych;
  • wypracowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu.


OPIS REALIZACJI

W zajęciach uczestniczyć będą dzieci z oddziałów przedszkolnych w wieku 3 – 5 lat. Zajęcia w poszczególnych grupach będą odbywać się w ilości 1 godziny tygodniowo. Podczas spotkań przedszkolaki będą wykonywać różnorodne dania pod nadzorem i z pomocą nauczyciela. Dzieci będą stopniowo i systematycznie wdrażane i zachęcane do samodzielnego wykonywania danej potrawy.

 

Zajęcia składać się będą z trzech części:

  • Wstępna – przedstawienie tematu zajęć, poznanie produktów, objaśnienie sposobu wykonania zadania.
  • Działania dzieci pod nadzorem nauczyciela i z jego pomocą.
  • Degustacja przygotowanych potraw.

Posiłki będą wykonywane z produktów pełnowartościowych, zdrowych oraz zamienników typowych produktów wykorzystywanych w kuchni np. cukier, mąka.

Działania kulinarne:

  • sałatki i surówki;
  • soki, kompoty i koktajle;
  • pasty;
  • zdrowe desery;
  • przystawki;
  • wypieki;
  • kulinarne fantazje.