– „Mali kucharze” – Innowacja

Pokarm jest warunkiem życia ludzkiego,

ilość i jakość pokarmu warunkuje jego przedłużenie.”

Andrzej Czesław Klimuszko

             Zdrowe odżywianie staje się coraz popularniejsze. Rośnie liczba osób, które chcą odżywiać się prawidłowo. Oczywiście same chęci to nie wszystko i codzienna rutyna często wiele weryfikuje. Jednak warto popatrzeć na to z perspektywy dziecka. To my dorośli dajemy przykład dziecku nie tylko swoim zachowaniem, postępowaniem, czy reagowaniem w określonych sytuacjach. Dajemy przykład również tym co pojawia się na naszym talerzu. Często pośpiech i brak czasu powodują, że zjadane posiłki pozostawiają wiele do życzenia, a nawyki żywieniowe ciężko zmienić z dnia na dzień. Należy jednak pamiętać że właściwe odżywianie odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia, a tym samym determinuje długość życia. Tak wiele słyszy się o chorobach cywilizacyjnych – otyłość, cukrzyca, choroby układu krążenia, czy nowotwory i co najgorsze, tak wiele zachorowań notuje się wśród dzieci. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania przyzwyczajeń i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych już u przedszkolaków. Przedszkole to najlepsze środowisko dla dziecka, by rozpocząć i wdrażać systematycznie podstawy zdrowego stylu życia. Rezultatem tego procesu będzie wiedza dziecka z zakresu ochrony zdrowia i higieny, przyswojenie nawyków higieniczno – zdrowotnych, a także zasad zdrowego żywienia, kultury sporządzania i spożywania posiłków. Nie jest to zadanie łatwe, ale możliwe poprzez realizację programu edukacji kulinarnej. Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo intensywny, a prawidłowe żywienie ma na to ogromny wpływ. Naszym zadaniem jest pokazać takie drogii możliwości, by dzieci zaczęły sięgać po produkty, które ten rozwój będą wspomagać.

Cele ogólne:

  • rozwijanie samodzielności i aktywności własnej dzieci;
  • stymulacja wielozmysłowa;
  • kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych;
  • rozwijanie funkcji poznawczych.

 

Cele szczegółowe:

  • stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego;
  • wdrażanie podstaw racjonalnego odżywiania;
  • utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych;
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD oraz zapoznanie z różnymi naczyniami i przyborami kuchennymi;
  • usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia oraz zasad zachowania się przy stole;
  • nauka nakrywania do stołu;
  • doskonalenie sprawności manualnej;
  • czerpanie radości ze wspólnego przygotowania posiłku;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
  • rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, dotykowej;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz kształtowanie poczucia sprawstwa;
  • rozwijanie mowy i bogacenie słownictwa;
  • rozwijanie i doskonalenie zmysłu smaku i zapachu;
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw, owoców i innych artykułów spożywczych;
  • wypracowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu.


OPIS REALIZACJI

W zajęciach uczestniczyć będą dzieci z oddziałów przedszkolnych w wieku 3 – 5 lat. Zajęcia w poszczególnych grupach będą odbywać się w ilości 1 godziny tygodniowo. Podczas spotkań przedszkolaki będą wykonywać różnorodne dania pod nadzorem i z pomocą nauczyciela. Dzieci będą stopniowo i systematycznie wdrażane i zachęcane do samodzielnego wykonywania danej potrawy.

 

Zajęcia składać się będą z trzech części:

  • Wstępna – przedstawienie tematu zajęć, poznanie produktów, objaśnienie sposobu wykonania zadania.
  • Działania dzieci pod nadzorem nauczyciela i z jego pomocą.
  • Degustacja przygotowanych potraw.

Posiłki będą wykonywane z produktów pełnowartościowych, zdrowych oraz zamienników typowych produktów wykorzystywanych w kuchni np. cukier, mąka.

Działania kulinarne:

  • sałatki i surówki;
  • soki, kompoty i koktajle;
  • pasty;
  • zdrowe desery;
  • przystawki;
  • wypieki;
  • kulinarne fantazje.

 

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status