Rewalidacja jest procesem nauczania i wychowania specjalnego polegającym na dążeniu do przywrócenia każdemu uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków do możliwie najbardziej wszechstronnego rozwoju i najbardziej optymalnego włączenia się w życie społeczne. Rewalidacja indywidualna to zajęcia indywidualne, o charakterze ogólnorozwijającym, prowadzone są przez nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie do pracy z uczniami niepełnosprawnymi (oligofrenopedagog, surdopedagog).
Celem zajęć rewalidacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest:
- optymalne usprawnianie, rozwijanie wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych dziecka, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone,
- korygowanie funkcji zaburzonych, defektów i zniekształceń,
- wyposażenie dziecka w takie umiejętności i sprawności, aby było ono jak najlepiej przygotowane do realizacji zadań życia codziennego oraz podejmowania ról społecznych w jego środowisku, w miarę możliwości samodzielnie i niezależnie,
- stymulowanie do działania.
Metody i sposoby udzielania pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- Programy Aktywności Knill’ów,
- Stymulacja polisensoryczna (wielozmysłowe poznawanie świata),
- elementy Metody Dobrego Startu, prof. M. Bogdanowicz,
- Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona,
- elementy Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania prof. J. Cieszyńskiej,
- elementy Muzykoterapii i Arteterapii
- elementy pedagogiki zabawy,
- gry i zabawy dydaktyczne,
- ćwiczenia relaksacyjne i wyciszające negatywne emocje.
Rewalidację indywidualną w Szkole Podstawowej im. Królowej Jadwigi i Oddziałach Przedszkolnych w Sierczy prowadzą:
- mgr Małgorzata Jarosz-Barwińska
- mgr Agnieszka Gabryś
- mgr Renata Łanoszka
- mgr Magdalena Krasoń
- mgr Urszula Michalik
- mgr Agnieszka Mroczek
- mgr Agnieszka Wójcik – Gut